معرفی منصور خورشیدی
منصور خورشیدی، متولد ۱۳۲۹درکهن بوم مازندران است
منصورخورشیدی چاپ شعرهای خود را از دهه پنجاه آغاز کرد.
چهار کتاب چاپشده در کارنامه خود دارد:
1 - «خطابههای کهنسال کودکی»۱۳۷۷ - 2 - «از فکرهای با تو" ۱۳۸۰ ، انتشارات نیمنگاه.
3 - «آبی ناگهان» : فصل پنجم . 1392 4 - «سجاده روی ماه بینداز» انتشارات نصیرا - 1393
از این شاعر و منتقد شعر حجم در ادبیات معاصر ،
مقالات بسیاری در داخل و خارج کشور منتشر شدهاست.
«از ترس مست شدیم» ، " لبریزی زبان " و " فرم و کارکرد کلمه در شعر حجم "
«حیرت عظیم حجم» و «بررسی شعرهای رویایی» شاعر و بانی شعر حجم
«نقد و بررسی شعر معاصر» در داخل و خارج کشور – " مرز میان هوشیاری و دیوانگی "
«سوررئالیسم جنجالیترین مکتب ادبی جهان» و «بررسی مکتبهای ادبی جهان»
«من سوم»، «سرشت باطنی انسان در جهان شعر» و " نوشت سرنوشت "
سه مجموعه شعر آماده ی چاپ دارد :
1 – رسم کبوتر 2 – تاجریزی خاکستر 3 – پروانه های پراکنده
مجموعه نقد هائی بر شعر معاصر ایران که در سایت های تخصصی ، ادبی " پیاده رو " ، " آوانگارد ها " و مجله ی بین المللی نوشتا و رسانه منتشر شده است .
منصور خورشیدی، متولد ۱۳۲۹، کارشناس زبان و ادبیات فارسی ، دبیر و مدرس پیش دانشگاهی در آموزش و پرورش مازندران شاعر و منتقد شعر است.
که در این حوزه به منصور خورشیدی شهرت دارد
دبیر بخش بررسی کتاب در سایت ادبی و تخصصی " پیاده رو " در نقد شعر و داستان
فعالیت درسایت ادبی " آوانگاردها " به عنوان تئوریسین شعر حجم
عضو هیأت تحریریه و منتقد شعر و ادبیات داستانی در برخی مجلات بینالمللی از جمله :
مجله قلمک در سوئد، مجله شهرونددر کانادا، مجله نگاه در فرانسه و مجله آفتاب در نروژ
و نگارش مقالاتی در کتابهای بین المللی " از حاشیه تا متن ، " "نگاه " ، شعر هائی در " قلمک"
و " شعر به دقیقه ی اکنون " و " راهیان شعر امروز "
و مجله ی بین المللی و سه زبانه " نوشتا " از دیگر فعالیتهای
این شاعر و منتقد شعر محسوب می شود
در طول سه دهه فعالیت ادبی در زمینه ی شعر و داستان ،
مقالاتی در روزنامه ی " مردم سالاری "
روزنامه ی " اطلاعات" ، " اعتماد " ، آرمان " ، " فرهیختگان " ، " ابتکار " و " بهار " دارد .
از چهره های فعال در زمینه ی شعر و ادبیات معاصر است که
شعر های او به زبان " ترکی استانبولی "
، " اسپانیائی ، فرانسه و انگلیسی " ترجمه شده
و نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده است .
" آبیِ ناگهان
تکانم می دهد
دهان روز ، هنوز
بی طلوع تو بسته مانده است
از چه رو می ریزد
در من
این آبیِ از پس ِابر ها "
آبیِ ناگهان ، سال ها با من است . منظر جدیدی در بستر شعر . خلق یک موقعیت تازه از زبان ، پوستاندازی در میان واژهها. که هوش تازه را در جستجوی کشف زبان در مکانیزم خیال تا امروز با خود آورده است.
چراکه تفکر شاعران آوانگارد پشتوانه غنی دارد و مرز جستجوهای غیر اصیل و تکراری را درهم میریزد.رسالتی را که در غنیکردن زبان با خود دارد، تا آخر ادامه میدهد . در شعر مدرن علامتها و نشانههایی وجود دارد تا یک موقعیت در موقعیتی دیگر خلق شود و پیشزمینهای باشد برای درک و دریافت سرعت و حرکت در بُعد سوم حرف ،
نسبتهایی بین زمان و اشیا وجود دارد که هویت زبانی شاعر را میسازد. چون شعر حیات تازه زبان و کانون مقاومت زبانهای زنده ی دنیا است ! کثرت گسترده از حضور فیزیکی پدیدهها بدل به وحدتی از متافیزیک که بحران تازهای برای درک جدید از زبان شعر ایجاد میکند.
گردشی آگاهانه در زاویهی دید ، طی طریق برای رسیدن به یک فاکتور استعلایی در رسیدن به علت غایی همزادکردن طلیعهی تازه ی زبان در معرفت. مناسباتی که زمینه دیدار را فراهم میکند تا حذف غیاب صورت گیرد و “من سوم، آن حضور ناگهان” در زبان شاعر خلق شود و به تغییر واقعیت بپردازد .
" آبیِ ناگهان " حادثهای است که در فضای ذهنی ایجاد میشود به همان صورتیکه در فضای سپید سطر ها سر در میآورد و خلق حادثه میکند .
برداشت متن از این صفحه
http://mansourkhorshidi.blogfa.com/post-180.aspx